"Nekem 38 órám van. Személy szerint nagyon örülnék ha maximum 34 órám lenne. Sokan mások is vannak így ezzel, tudom" - írta egy olvasónk az átalakuló Nemzeti alaptanterv óraszámcsökkentésével kapcsolatban. Azonban nem csak ez változna szeptembertől.
A legtöbb diák programja általában nem ér véget a hatodik, hetedik tanítási óra után, hiszen a különórák még csak ezután kezdődnek: sport, korrepetálás, nyelviskola, szakkör, előkészítő, zene. Biztos, hogy jó ennyi plusz elfoglaltsággal terhelni a gyerekeket és vajon mekkora költséget jelent mindez a szülő számára?
Magántanulói csoportokban látják a megoldást azok a pedagógusok és szülők, akik menekítenék a diákokat az állami közoktatásból. Látszólag egy-egy állami iskolában tanulnak a gyerekek, azonban a gyakorlatban magántanulói státusszal egy egészen más oktatásban részesülnek. A "modell" pedig a Budapest School kezdeményezéséből alakult ki.
A diákok már alsós korukban azt hallják, hogy „ha ezt már most nem tudod teljesíteni, akkor az érettségin mi lesz veled” - Balatoni József történelemtanár, a Felelős Szülők Iskolájának szakértője, ismertebb nevén Jocó bácsi, aki szerint hatalmas nyomás van a gyerekeken, „az érettségit 8-12 éven keresztül misztifikálják, mint a különféle gonoszt a mesékben, aki majd eljön, és elviszi őket, körülbelül így kezelik az érettségit is”. Jocó bácsi mesélt az Eduline-nak többek között a gyerekek és a szülők kapcsolatáról, az ehhez is kapcsolódó - a Felelős Szülők Iskolájával közösen rendezett - előadásaikról, valamint az oktatás problémáiról is.
„Nincs szó betiltásról” – ezt írja a társadalmi nemek mesterszakáról évértékelőjében a Professzorok Batthyány Köre, amely szerint „álságos a tudományos kutatás szabadsága és a tanszabadság Alaptörvénynek ellentmondó korlátozásáról beszélni, mert a téma továbbra is szabadon kutatható és oktatható”. A Corvinus átalakítását „figyelemre méltónak tartják”, a Corvinus-modell kiterjesztése azonban – írják - nagy körültekintést igényel, számos területen a felsőoktatás ugyanis nem lehet önfenntartó.
Az oktatási kormányzat szerint sem a tanulók, sem pedig a tanárok nincsenek agyonterhelve a magyar iskolákban, ám az érintettek pont az ellenkezőjét érzik – derült ki a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerdai fórumán.
Támogatják a tananyag csökkentését is, de a struktúraváltás mellett szerinte szemléletváltásra is szükség van, sokszor a szülők terhelik túl a gyerekeket - mondta a Klebelsberg Központ elnöke.
"Sokan fel vannak háborodva, ha a gyerekek zombiként mászkálnak. Pedig csak napi 10 órát talpalnak, fiatalok még, bírniuk kell. Vagy nem?" - teszi fel a kérdést Balatoni József történelemtanár, vagyis Jocó bácsi.
Rajtunk múlik, hogy hány különórára íratjuk be a gyermekünket, vagy hány fejlesztést applikálunk a gyermekünk gyermekkori életviteléhez. Valóban szükség van mindenre gyermekkorban? - teszi fel a kérdést Polus Enikő mentálhigiénés szakember.
Több tudományos kutatás alátámasztotta, hogy a tizenévesek többsége kialvatlan, és egy kis extra pihenéssel jobban teljesítenének az iskolában. Éppen ezért több amerikai iskolában már 9 órakor kezdődik az oktatás - írja a Pénzcentrum.
Idén először nem az Eötvös Loránd Tudományegyetem került a HVG felsőoktatási rangsorának élére, hanem a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.